Звіт за результатами самооцінювання освітніх і управлінських процесів
в Давидівській ЗОШ І – ІІІ ступенів Сторожинецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області
та внутрішньої системи забезпечення якості освіти
За результатами оцiнювання освітніх i управлiнських процесiв Давидівської ЗОШ І – ІІІ ступенів Сторожинецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та внутрішньої системи забезпечення якості освіти визначено:
Напрям оцінювання |
Рівні |
Опис досягнень закладу освіти і потреб у вдосконаленні освітньої діяльності та внутрішньої системи забезпечення якості освіти та рівні оцінювання за вимогами |
|||
Перший (високий) |
Другий (достатній) |
Третій (вимагає покращення) |
Четвертий (низький) |
||
1. Освітнє середовище закладу освіти |
|
+ |
|
|
На підставі рішення Сторожинецької міської ради № 94 – 3/2017 від 14 лютого 2017 року «Про зміну назви засновників комунальних закладів та сільських територіальних виборчих комісій, засновниками яких є сільські ради, діяльність яких припиняється в результаті реорганізації шляхом приєднання до Сторожинецької міської ради» Давидівська ЗОШ І – ІІІ ст. є комунальною власністю Сторожинецької міської ради. Управління та фінансування здійснюється Сторожинецькою міською радою, якій делеговані відповідні повноваження. Будівля школи прийнята в експлуатацію у 1984 році, проєктна потужність – 464 місця. Давидівська ЗОШ І – ІІІ ступенів є постійним користувачем земельної ділянки 4,7501 га (державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 350654 від 19 серпня 2009 року), з якої 1.12.3 га для обслуговування будівель і споруд школи. Ділянка поділена на функціональні зони: навчальна, навчально-виробнича, навчально-дослідна – 0,10 га, фізкультурно-спортивна, відпочинку. Кількість навчальних корпусів - 1. Тип приміщення - типове. Загальна площа приміщень – 3 300 м2. Кількість класних кімнат – 33, їх площа 1 150 м2. Кількість навчальних кабінетів: початкового навчання – 9 класів, з яких 5 розташовані на першому поверсі та 4 класи на другому поверсі; музичного мистецтва – 1, інформатики -2, математики – 2, фізики – 1, біології – 1, географії – 1, хімії – 1, німецької мови – 1, англійської мови – 1, історії - 1, української мови та літератури – 1, зарубіжної літератури – 1, українознавства – 1, образотворчого мистецтва – 1, навчальна майстерня – 1, обслуговуючої праці – 1, спортивний зал – 1, актова зала – 1 їдальня – 1, музей – 1, кабінет психолога –1, бібліотека – 1, психологічного розвантаження –1, «Захисту України» - 1, тир – 1. Для підготовки кваліфікованих робітників з професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського (лісогосподарського) виробництва категорії «А»» функціонує 1 кабінет професійно-теоретичної підготовки (укомплектований з трьох суміжних): «Кабінет будови та експлуатації трактора, сільськогосподарських машин», кабінет «Правил дорожнього руху і безпеки дорожнього руху», «Слюсарна майстерня», а також пункт технічного обслуговування. Для занять практичного водіння трактора в школі є трактори Т-40, Т-16, навчальний полігон для практичного оволодіння навичками з керування тракторами та сільськогосподарськими машинами. У ЗО організовано підвіз 214 учасників освітнього процесу шкільним автобусом марки ATAMAN моделі D – 093S2 за реєстраційним номером СЕ1992 СА (2019 р.). За результатами спостереження, анкетування та інтерв’ювання учасників освітнього процесу можна зробити висновок, що у цілому в закладі освіти створено безпечні умови навчання та праці. Територія закладу освіти чиста, охайна, оформлена декоративними багаторічними рослинами, відсутнє нагромадження сміття, відсутні колючі дерева, кущі. Територія огороджена частково, наявні пошкодження окремих ділянок огорожі, що не убезпечує від доступу сторонніх осіб та несанкціонованого заїзду транспорту, освітлюється у вечірній та нічний час. Вуличне освітлення здійснюється новими енергоефективними лампами – 12 шт. Встановлено 7 відеокамер спостереження, які забезпечують зовнішній відео нагляд. Територія школи умовно поділена на функціональні зони: спортивну, ігрову, господарську, яка має окремий заїзд; адаптована до використання усіма учасниками освітнього процесу, наявний пандус для осіб з ООП, подвір’я школи асфальтоване, але є місця пошкодженого покриття, що може призвести до травмування здобувачів освіти. Паркова зона, сквер з багаторічними насадженнями, фруктовий сад (0,10 га.), 5 робаток, рокарій, 7 квітників, навчально-дослідна ділянка, центральна алея слугують для відпочинку та проведення уроків під відкритим небом. На території закладу знаходиться окрема будівля, яка використовується для проведення навчальних занять з предмета «Захист України» та тир. Для проведення уроків фізичної культури використовується шкiльний стадiон з трав’яним покриттям, футбольне поле (потребує огородження), волейбольне поле, окремо функціонують спортивний майданчик для молодших школярів, майданчик для учнів базової та старшої школи. Наявне спортивне обладнання (перекладини різної висоти, паралельні бруси драбини, рукохід, смуга перешкод) пофарбоване, але потребує дооснащення та осучаснення. На територii закладу освiти наявна кам'яна надвiрна вбиральня з поділом на жіночий та чоловічий відділи, яка використовується учасниками освітнього процесу. Внутрішні тулети утримуються в належному стані. Наявний туалетний папір, рукомийник, дозатор з рідким милом та паперові рушники. Однак туалетнi кiмнати потребують ремонту: замiни санiтарно-технiчного обладнання вiдповiдно до вiкових особливостей дiтей, встановлення в туалетних кабiнах дверей iз замком, що замикається з середини; облаштування окремої кабiни для осiб з особливими освiтнiми потребами. Повiтряно-тепловий режим примiщень школи вiдповiдає санiтарним нормам. Проводиться щоденне вологе прибирання. Загальна площа прибирання становить 3540 кв. м., яку обслуговує 6 техпрацівників. Прибирання здійснюється з використанням дезінфікуючих засобів. Електропостачання у задовільному стані. Опалення здійснюється 3 котлами на твердому паливі, два з них придбано у 2019 р. (марки BRS 500 comfort BM, BRS 250 comfort BM). У 2019 р. - здійснено капітальний ремонт теплотраси. Заклад освіти самостійно організовує харчування учнiв. Функціонує шкільна їдальня з харчоблоком на 90 посадкових місць, поділена на обідній зал та зал для приготування гарячої та холодної їжі. Приготування їжі здійснюється з дотриманням санітарних норм та графіку харчування. Медична сестра відслідковує дотримання санітарно-гігієнічних норм на всіх етапах приготування страв та їх реалізацій. Їдальня обладнана необхідними меблями, посудом, інвентарем. Сервірування обідніх столів відповідає санітарному регламенту: наявні ложки, виделки, серветки, тарілка для хліба, однак відсутні ножі. Приміщення їдальні, столи, стільці, місця для видачі готових страв чисті та регулярно миються. За результатами анкетування батьків здобувачів освіти встановлено, що 56% дітей завжди харчуються, 21% здебільшого харчуються, 8% взагалі не харчуються. 48% учнів вважають, що їжа в шкільній їдальні завжди смачна і корисна, 26% - як правило корисна, в той же час вважають їжу не смачною - 8%. Обіди готуються згідно двотижневого перспективного меню. Перспективне та щоденне меню доступне для учасників освітнього процесу різної вікової категорії. Щоденне меню затверджується директором школи, в якому вказано ціну обідів для різних категорій здобувачів освіти. Приміщення школи має покриття WiFi. Проводяться тижні безпечного користування інтернетом, налагоджена робота з профілактики небезпечних явищ у соціальних мережах, здійснюється навчання з питань медіаграмотності з усіма учасниками освітнього процесу. Однак не забезпечується контроль за дотриманням безпечного користування інтернетом з використанням DNS контент фільтру та не встановлені антивірусні програми на комп’ютерах. На підставі аналізу анкет встановлено, що 66% опитаних учнів стверджують факт, що з ними проводяться інформаційні заходи щодо безпечного користування Інтернетом, 27% зазначили, що проводяться лише під час уроків інформатики, разом з тим 6% відповіли, що такі заходи не проводились. У ЗО практичним психологом забезпечується вивчення рівня адаптації учнів 1-х, 5-х. 10-х класів та новоприбулих учнів. Проводяться індивідуальні та групові консультації щодо створення умов для кращої адаптації здобувачів освіти. Використовуються освітні технології, спрямовані на адаптацію дітей з ООП (піскова терапія, арт-терапія, ігрова терапія). Здійснюється анкетування батьків, учнів, вчителів щодо якості проведених заходів з даного питання. Організовуються сучасні практичні тренінги для педагогічних працівників. Результати проведеної роботи щодо адаптації школярів виносяться на розгляд педагогічної ради. Створена робоча група для формування антибулінгової політики в закладі. У ЗО розроблено, затверджено та оприлюднено план заходів щодо запобігання булінгу та будь-яких інших форм насильства. Проводиться цикл заходів серед учасників освітнього процесу (бесіди, тренінги, круглі столи, зустрічі з представниками ювенальної превенції) для формування єдиного бачення проблеми булінгу та насильства. За участі учнівського самоврядування створено антибулінговий відеоролик «Стоп булінг!». Дане питання постійно обговорюється на нарадах при директорі, педагогічних радах, методичних об’єднаннях. Частина педагогічних працівників проходять онлайн навчання з питань протидії булінгу та діляться власними знаннями з колегами. Спільно з працівники ювенальної превенції, представниками соціальної служби, служби у справі дітей, юстиції проводяться різноманітні заходи, надаються консультації щодо дій на випадок булінгу. Здобувачі освіти під час анкетування зазначили, що у ЗО мають місце поодинокі випадки агресії або кепкування (11%), досить часто відчувають агресію (3%). комфортно почуваються у школі (82%). Вивчення думки батьків засвідчило, що робота з попередження протидії булінгу та насилля проводиться на належному рівні. Правила поведінки здобувачів освіти розроблені, затверджені наказом директора школи, оприлюднені на сайті закладу та інформаційних стендах. Дотримання правил поведінки здобувачів освіти контролюють працівники школи. Забезпечується щоденний контроль відвідування учнями навчальних занять, з’ясовуються причини відсутності учнів та вживаються необхідні заходи. Дане питання періодично обговорюється на педагогічних радах, нарадах при керівнику. Адміністрація школи дбає про створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, приймає відповідні рішення у вигляді наказів по школі та відслідковує їх виконання. Забезпечується безперешкодний доступ учасників освітнього процесу з ООП до приміщення закладу. Однак, у приміщенні школи не в повній мірі створено умови рівного доступу для дітей з ООП, зокрема відсутня можливість безперешкодного пересування між поверхами, контрастне маркування на стінах і підлозі, візуалізація призначення приміщень, вказівники, маркування перед та на кінці сходової частини, не адаптовані для використання дітьми з ООП туалетні кімнати, спортивні майданчики, їдальня. Не створено ресурсної кімнати. У закладі освіти є п’ять класів, в яких організовано інклюзивне навчання для восьми дітей з ООП. Створено команду психолого-педагогічного супроводу, розроблено індивідуальні програми розвитку за участю батьків здобувачів освіти з ООП. ЗО забезпечений 6 асистентами вчителів, психологом, вчителем-логопедом. Забезпечується реалізація корекцїйної складової навчальних планів. Надаються консультації педагогічним працівникам та батькам представниками інклюзивно-ресурсного центру, останні беруть участь у засіданні команди супроводу. У кабінеті психолога та логопеда наявні дидактичні та ігрові матеріали для дітей з ООП, проводяться групові та індивідуальні консультації, організовуються індивідуальні зустрічі з батьками учнів. Педагоги діляться напрацюваннями для підготовки індивідуальних та корекційно - розвиткових завдань для дітей з ООП. У ЗО формуються навички здорового способу життя та екологічно доцільної поведінки в здобувачів освіти. Учні залучаються до висадження дерев та кущів. В ЗО навчається 504 учні, сформовано 22 класи, з них 5 класів інклюзивного навчання, в яких навчаються 8 дітей з ООП. Шестеро здобувачів освіти навчаються за індивідуальною формою навчання. Середня наповнюваність – 22,9 учнів. При формуванні контингенту учнів дотримується принцип рівномірного розподілу здобувачів освіти у класах на паралелі. Впродовж останніх трьох років простежується позитивна динаміка щодо чисельності здобувачів освіти від 474 у 2019 році до 504 у 2021 році. У ЗО запроваджується профільне навчання: у 10-11 класах технологічний профіль (тракторна справа) та профільні предмети «Історія України», «Українська література»). Для реалізації освітньої програми заклад освіти має всі необхідні навчальні кабінети й приміщення. Унаслідок спостереження за освітнім середовищем можемо констатувати, що кабінети початкових класів обладнані відповідним матеріально-технічним забезпеченням: ТV-панелями та ноутбуками, принтерами, ламінаторами – 3 перших класи, дидактичними засобами. Відповідно до вимог НУШ для організації навчальної діяльності в початковій школі і безпосереднього залучення дитини до навчального процесу у кабінетах сформовано осередки для різних видів роботи та відпочинку учнів, гармонійно використані кольори створюють атмосферу затишку, роблять класи комфортними для навчання, поверхні стін використовуються для розміщення інформаційних матеріалів, учнівських малюнків, творчих робіт, правил поведінки тощо. Водночас навчальні кабінети основної та старшої школи недостатньо обладнані засобами навчання, зокрема технічними, або вони є застарілими. Експерти зазначають, що у кабінетах природничо-математичних дисциплін недостатньо необхідних мікропрепаратів та лабораторного обладнання для проведення практичних робіт; потребує оновлення матеріально-технічна база кабінету фізики, кабінетів математики, музичного мистецтва, обслуговуючої праці. У школі наявна бібліотека, однак приміщення має невелику площу, що унеможливлює його використання як осередку роботи учнів. Простiр та ресурси шкiльної бiблiотеки бiльшою мiрою використовуються здобувачами освiти для отримання необхiдної iнформацiї. Разом з тим, третина опитаних учнiв старших класiв зовсiм не користуються бiблiотекою. Відповідно до результатів спостереження за освітнім середовищем можна стверджувати, що бібліотекар веде системну роботу з учнями, про що засвідчують матеріали заходів, присвячених Міжнародному дню дарування книги, всеукраїнському місячнику шкільних бібліотек. Для створення повноцiнного простору iнформацiйної взаємодії та соцiально-культурноi комунiкацiї учасникiв освiтнього процесу примiщення та ресурси бiблiотеки потребують осучаснення. У закладi освiти налагоджена системна робота з охорони працi та безпеки життедiяльностi: регулярно проводяться вiдповiднi iнструктажi та навчання iз залученням фахiвцiв, розроблено алгоритм дiй у разi нещасного випадку з учасникаии освiтнього процесу, його дотримуються вci опитанi педагогiчнi працiвники. За результатами спостереження та опитування можна зробити висновок, що учасники освiтнього процесу дотримуються вимог щодо охорони працi, безпеки життедiяльностi, пожежної безпеки, правил поведiнки в yмoваx надзвичайних ситуацiй. За участю адміністрації школи та членів служби охорони праці затверджено перелік професій, посад, видів робіт, на які розроблені інструкції з охорони (безпеки) праці, що діють в межах закладу. Двічі на рік членами служби спільно з адміністрацією школи проводиться перевірка ігрових спортивних майданчиків з оформленням відповідних актів. Забезпечується проведення випробувань та огляди технічних засобів навчання, шкільного обладнання, вимірювання опору ізоляції. Регулярно проводиться огляд шкільних приміщень та шкільної території щодо дотримання протипожежної безпеки. Ефективно й своєчасно в закладі проводиться вступний інструктаж з охорони праці та інші інструктажі з працівниками та здобувачами освіти. Дотримуються вимоги при оформлені журналів: інструктажів. У школі оформлено динамічні стенди з питань безпеки життєдіяльності учнів та працівників. На спеціально відведених місцях у коридорах та у кабінетах хімії, фізики, інформатики розміщені плани евакуації на випадок надзвичайної ситуації. Усі працівники ознайомленні з алгоритмом дій у разі травмування або погіршення самопочуття здобувачів освіти. Рівні оцінювання за вимогами:
|
2. Система оцінювання здобувачів освіти |
|
|
+ |
|
У закладі освіти наявна система оцінювання навчальних досягнень учнів. Критерії оцінювання оприлюднено на стендах, розгортках в навчальних кабінетах. Освітня програма містить особливості організації освітнього процесу з описом інструментарію оцінювання. Учителі (74% респондентів) під час анкетування відповіли, що використовують під час оцінювання досягнень учнів виключно рекомендації МОН та ознайомлюють здобувачiв освiти iз критеріями оцiнювання на початку навчального року, надають iндивiдуальнi роз'яснення, аргументують виставлення оцiнок. Водночас третина опитаних здобувачiв освiти вказали, що отримують таку iнформацiю лише у разi їх звернення до вчителя. Пiд час спостереження за навчальними заняттями встановлено, що у бiльшостi випадкiв критерiї оцiнювання вчителями учням не повiдомлялися та не роз'яснювалися. Принагідно зазначимо, що анкетування батьків та учнів підтверджує, що оцінювання педагогами здійснюється справедливо і об’єктивно. Система оцінювання у закладі освіти ґрунтується на реалізації компетентнісного підходу. На уроках переважна більшість учителів надають учням час на обдумування відповіді, супроводжують її уточнювальними запитаннями, забезпечують зворотний зв’язок щодо якості виконання виконаного завдання. Слід зазначити високий рівень володіння методами та прийомами формувального оцінювання вчителями початкових класів, що відповідає Концепції Нової української школи. Педагоги спрямовують оцінювання навчальних досягнень на індивідуальний поступ учня (рівень досягнень учнів НУШ обліковують у Свідоцтві досягнень), підтримує у них бажання навчатися, добирає домашнє завдання, спрямоване на формування ключових компетентностей, дають можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів діяльності дає незначна частина педагогів, забезпечують зворотній зв’язок щодо якості виконання завдання. У ЗО проводиться внутрішній моніторинг результатів навчання здобувачів освіти з математики, української мови, історії на початку навчального року, по завершенню першого та другого семестрів. Аналізуються результати, приймаються рішення та вживають заходи щодо підвищення рівня освітніх досягнень. Проводиться моніторинг та порівняльний аналіз результатів ДПА та ЗНО у випускних класах. Результати вивчення документації підтверджують, що в наказах з основної діяльності є відомості про проведення моніторингу за предметами у класах початкової, основної та старшої школи та у річному плані враховані результати моніторингу за попередній навчальний |