Звіт за результатами самооцінювання освітніх і управлінських процесів 2 частина
3. Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти |
|
+ |
|
|
За результатами спостереження за навчальними заняттями, опитування педагогів та вивчення документації встановлено, що педагогічні працівники планують свою професійну діяльність, аналізують її результативність. Усі учителі (100 відсотків) планують свою роботу, мають календарно-тематичне планування, що відповідає Освітній програмі закладу освіти, затвердженим Міністерством освіти і науки України навчальним програмам з предметів. Проте окремі педагогічні працівники користуються друкованими календарно-тематичними планами, авторство яких не вказано. Використовуючи принцип академічної свободи, вчителі самостійно визначають кількість годин на вивчення окремих тем. Теми відвіданих навчальних занять відповідають календарно-тематичному плануванню. Вчителі самостійно визначають послідовність вивчення тем та кількість годин на їх вивчення. При плануванні роботи вчителям забезпечено академічну свободу. У ході спостереження за проведенням навчальних занять зафіксовано, що більшість учителів використовують освітні технології, спрямовані на оволодіння здобувачами освіти ключовими компетентностями та наскрізними уміннями. Зокрема, усіма педагогами формується ключова компетентність - спілкування державною мовою. Більшість педагогічних працівників використовують зміст предмету для формування суспільних цінностей, а саме розвиток в учнів загальнолюдських цінностей, соціальної емпатії та толерантності, виховання патріотизму, навички співпраці та культури командної роботи. Проте слід зауважити, що лише окремі педагоги застосовують методи, форми і засоби навчання, використання яких сприяє розвитку екологічної, ініціативності та підприємливості. У ЗО індивідуальні освітні траєкторії розробляються лише для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах для дітей, яким організовано педагогічний патронаж. У закладі створено необхідну матеріальну базу для використання ІКТ педагогічними працівниками: наявні комп’ютери, інтерактивна дошка та інше технічне обладнання, програмне забезпечення, доступ до мережі Інтернет. Педагогічні працівники початкових класів частково забезпечені технічними засобами навчання. Відповідно до вимог НУШ, обладнані робочі місця учителів, придбані технічні засоби, що дає можливість щоденному їх використанню в освітньому процесі. Проте, у базовій та профільній школі проектори встановлено лише у 5 навчальних кабінетах та актовому залі, телевізори у 2 кабінетах, комп'ютерне обладнання у 7 кабінетах. Для ефективної організації освітнього процесу під час дистанційного навчання розробляються кейс-уроки, уроки у Zoom, Google Meet. Педагогічні працівники ЗО забезпечують власний професійний розвиток. За результатами проведеного анкетування та вивчення документації встановлено, що учителі обирають різні види, форми підвищення рівня своєї професійної майстерності (онлайн курси, тренінги, майстер-класи, вебінари, самоосвіта), суб'єкти підвищення кваліфікації (ІППОЧО, Всеосвіта, ЕдЕра, На урок, Прометеус). Аналізуючи тематику, яку обрали педагоги для професійного зростання, з’ясовано, що учителі надають перевагу та обирають курси щодо: законодавчого забезпечення освітнього процесу, методичних аспектів викладання предметів та курсів, безпечного освітнього середовища, організації інклюзивної форми навчання, цифрових навичок навчання, основ медіаграмотності, протидії та попередження булінгу та впровадження форм дистанційного навчання. Однак, впродовж останніх 3-х років лише в поодиноких випадках педагогічні працівники брали участь в інноваційній діяльності та реалізації освітніх проектів. Так, у січні 2021 року директор школи Горецька О. Т. пройшла курси з підготовки експертів до проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти. Більшість здобувачів освіти вважають, що їхня думка враховується та має значення при організації освітнього процесу та вивчення окремих предметів. Педагогічні працівники, в основному, використовують форми роботи, спрямовані на формування партнерських взаємин зі здобувачами освіти, застосовують особистісно орієнтований підхід у навчанні. У ЗО налагоджена конструктивна співпраця педагогів з батьками учнів. Співпраця відбувається у різноманітних формах (у більшості через батьківські збори - 71% та індивідуальне спілкування з батьками - 100%), що сприяє налагодженню партнерських взаємин між педагогами закладу освіти та батьками здобувачів освіти. Батьки добре поінформовані про діяльність закладу, інформацію одержують на батьківських зборах (51%), від класного керівника (83%), через спільноти в соцмережах (44%) та через сайт школи (6%). За результатами вивчення документації з'ясовано, що у закладі освіти існує практика педагогічного наставництва та взаємовідвідування навчальних занять. Для удосконалення якості освітньої діяльності педагогічні працівники спільно планують свою роботу на засіданнях методичних об'єднань, взаємовідвідують навчальні заняття, обмінюються досвідом, надають методичну підтримку один одному. Результати анкетування педагогічних працівників свідчать про те, що переважна більшість 98% респондентів задоволені психологічним кліматом закладу освіти, який сприяє співпраці педагогів. Результати спостережень за навчальними заняттями свідчать, що педагоги переважно діють на засадах академічної доброчесності, проводять бесіди з учнями, пропонують завдання, які унеможливлюють списування, знайомлять учнів з основами авторського права. Переважна більшість вчителів інформують учнів про дотримання основних засад та принципів академічної доброчесності під час проведення навчальних занять та у позаурочній діяльності. За результатами анкетування 50% учнів зазначають, що їх регулярно інформують про дотримання академічної доброчесності, 34% відповіли, що інформують, але нерегулярно, 5% - тільки на початку навчального року, 7% стверджують, що подібні заходи не проводились. Рівні оцінювання за вимогами:
|
4. Управлінські процеси закладу освіти |
|
+ |
|
|
У закладі освіти розроблено стратегію розвитку на 2020-2025 рр., схвалена на засіданні педагогічної ради (протокол № 1 від 31.08.2020 року). Однак стратегія не затверджена засновником. Стратегія включає мету розвитку закладу освіти, а також завдання та принципи, складається з чотирьох розділів: І - освітнє середовище закладу; ІІ - система оцінювання здобувачів освіти; III - педагогічна діяльність педагогічних працівників та IV - управлінські процеси закладу освіти, що фактично дублює напрями внутрішньої системи забезпечення якості освіти та не містить основних напрямів розвитку ЗО. Стратегія розвитку оприлюднена та розміщена на сайті закладу освіти. Діяльність закладу здійснюється на основі річного плану роботи, який схвалюється педагогічною радою та затверджується директором школи. Аналіз річного планування засвідчив, що його структура охоплює всі напрями діяльності закладу, враховує основні завдання визначені стратегією розвитку, містить аналіз роботи закладу за попередній навчальний рік. Визначені терміни виконання та відповідальні особи за виконання. Річний план роботи школи розробляється у співпраці адміністрації закладу та педагогічних працівників. У плані роботи передбачена тематика засідань педагогічної ради, яка спрямована на реалізацію основних завдань школи. У ЗО розроблено, затверджено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, що визначає стратегію й процедури забезпечення якості освіти відповідно до законодавства. За наслідками вивчення документації встановлено, що самооцінювання за освітніми напрямами не проводилось. Адміністрація ЗО вживає заходів для створення належних умов діяльності, планує розвиток матеріально- технічної бази. У стратегії розвитку ЗО передбачено окремі аспекти забезпечення комфортних і безпечних умов навчання і праці. Наявні листи-клопотання до засновника щодо ремонту гордеробу, огорожі, ремонту транспортних засобів (тракторів Т-40, Т-16 та шкільного автобуса), санвузлів, облаштування спортивного майданчика. У впровадженні проектно-кошторисна документація на будівництво сучасного стадіону із і штучним покриттям, який вміщуватиме стандартне поле для міні-футболу, розміром 42x22 та баскетбольне поле. Під час анкетування 98% педагогічних працівників зазначили, що задоволені загальним психологічним кліматом у ЗО. У ЗО забезпечується доступ учасників освітнього процесу, представників місцевої громади до спілкування із керівництвом (особистий прийом, звернення, використання сучасних засобів комунікації). Обмін інформацією та думками забезпечується на відкритій сторінці Facebook «Давидівська ЗОШ І – ІІІ ст.», до якої долучаються учасники освітнього процесу та громадськості. За наслідками вивчення документації та інтерв’ювання з’ясовано, що керівництво закладу вчасно розглядає звернення учасників освітнього процесу та вживає відповідних заходів реагування. Інформаційні ресурси закладу оновлюються та містять актуальну інформацію. Інформація про заходи, що проводяться у закладі, фото та відеоматеріали викладаються на сторінках у Facebook. Здійснюється інформування усіх учасників процесу через Viber групи. Однак офіційний сайт закладу освіти потребує вдосконалення, оновлення та додаткового наповнення контентом. У навчальному закладі кадровий склад укомплектований, вакансії відсутні. Троє педагогічних працівників працюють не за фахом. Керівництвом ЗО здійснюються заходи матеріального та морального заохочення педагогічних працівників. Виплачується винагорода за сумлінну працю у розмірі посадового окладу. Направляються клопотання щодо представлення працівників закладу на отримання премії міського голови (за період з 2019 до - 2021 н. р.). Адміністрація закладу сприяє підвищенню кваліфікації працівників шляхом заохочення їх до проходження курсів, тренінгів та семінарів на різноманітних освітніх платформах, з подальшим схваленням їх на педагогічних радах. Здійснюється інформаційно-просвітницька робота щодо проходження добровільної сертифікації. Однак, упродовж останніх років жоден із педагогічних працівників відповідної ініціативи не проявив. ЗО розроблений план підвищення кваліфікації, який потребує вдосконалення в частині урахування пропозицій педагогічних працівників. У ЗО реалізуються права та обов’язки учасників освітнього процесу, 89% батьків здобувачів освіти та 63% учнів стверджують, що їхні права у закладі дотримуються. Підтверджують це і більшість педагогічних працівників. При прийнятті управлінських рішень, керівництво закладу враховує пропозиції педагогічних працівників та батьків. У ЗО функціонує рада школи та учнівське самоврядування, які активно залучаються до вирішення питань діяльності закладу. За їх участі розроблено стратегію розвитку, освітню програму, Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, правила для учнів, річний план роботи, положення про академічну доброчесність, положення про заохочення педагогічних працівників. Розроблений та затверджений режим роботи школи, який враховує потреби учасників освітнього процесу. Змінено графік харчування учнів початкових класів з метою дотримання вимог адаптивного карантину. Заплановані великі перерви провітрювання класних кімнат та прогулянок здобувачів освіти на свіжому повітрі. Розклад навчальних занять сформований, однак не в повній мірі враховує вікові особливості здобувачів освіти та санітарно-гігієнічні вимоги. Мають місце нульові уроки. Не забезпечується дотримання вимог щодо часу проведення уроків математики, англійської мови, фізики, які у розкладі розміщені останніми уроками. Найбільш інтенсивне навантаження на учнів припадає на понеділок, вівторок, середу та п’ятницю, що також порушує норму Санітарного регламенту. В закладі реалізуються індивідуальні освітні траєкторії здобувачів освіти шляхом організації інклюзивного навчання та індивідуальної форми навчання (інклюзивне навчання - 8 учнів; індивідуальне навчання – 6 учнів). Забезпечується підтримка талановитих та обдарованих дітей шляхом їх залучення до різноманітних конкурсів; проектів, заходів; гуртків. Закладом освіти затверджено Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Давидівської ЗОШ І – ІІІ ступенів Сторожинецької міської ради (протокол № №6 від 23.02.2018 р.). Переважна, більшість здобувачів освіти відзначають, що для них проводяться бесіди про неприйнятність плагіату. Як свідчить аналіз анкетування учасників освітнього процесу, у ЗО здійснюється постійна просвітницька робота щодо неприпустимості проявів корупції. Так, 66% учнів зазначили, що вони отримують інформацію про корупцію під час уроків, 48% - під час бесід, 28% - під час позаурочних заходів. Рівні оцінювання за вимогами:
|
Внутрішня система забезпечення якості освіти:
У закладі освіти розроблено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, схвалено на засіданні педради та затверджено наказом керівника (протокол № 8 від 30 травня 2019 року).
Однак у вищевказаному документі не прописано методи збору інформації та інструментарій, за допомогою якого оцінюватиметься освітня діяльність, відсутній алгоритм організації самооцінювання.
З метою оцінювання освітніх та управлінських процесів, напрацювання рекомендацій щодо вдосконалення діяльності у січні 2021 року було здійснено самооцінювання (моніторинг) діяльності закладу освіти з застосуванням одного методу збору інформації - опитування учасників освітнього процесу шляхом анкетування. Використовувалися анкети для учасників освітнього процесу, рекомендовані «Абеткою для директора». Були виявлені окремі недоліки в організації роботи. Результати самооцінювання розглянуто на нараді при директорові, керівництвом розроблено рекомендації щодо вдосконалення діяльності закладу освіти.
Директор школи Оксана Горецька